پای موسیقی سخیف چگونه به عزاداری باز شد؟/ اصالت در «سوگ آزادگی»
نوشته شده توسط : رضا گراف

 

وی افزود: در این چارچوب اسامی بسیاری از گوشه‌ها مثل حسینی ملک حسین، مخالف، مغلوب، برداشت و موارد دیگر نیز قطعا به فرهنگ تعزیه منتسب است. البته سازهای ایرانی هیچ گاه در تعزیه شرکت نمی‌کردند. آنگونه که استادم محمدرضا درویشی در مجموعه «نگاه به غرب» شرح نسبتا مفصلی از وضعیت تعزیه ارائه کرده است، شاید به این دلیل که حجم صدای سازهای ایرانی ظرفیت اجرای موسیقی در جای بزرگی مثل تکیه دولت را نداشته است. یعنی سازهایی مثل کلارینت و ترومپت و طبل، برای حجم و شدت صوتی تعزیه مطلوب‌تر بودند به نسبت تار و سنتور که خب این منطقی هم به نظر می‌رسد.

سرایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اتفاقی مثل پروژه «سوگ آزادگی» پیوندی دوباره بین موسیقی ایرانی و تعزیه است که از منظر استفاده از سازهای ایرانی، امری یک‌باره و بدیع در تعزیه محسوب می‌شود. نگاه به وضعیت این روزهای موسیقی ایرانی، تعزیه و نیز موسیقی مذهبیِ اجراشده در عزاداری‌ها، نشان می‌دهد که هر سه حوزه گویی مضمحل شده‌اند. شاید چون از هم دور افتاده‌اند. موسیقی ایرانی مصداق‌های دلالت معنایی خود را در بسیاری از مواقع از تعزیه و فرهنگ تعزیه می‌گرفته است. تعزیه که کاملا بر اساس موسیقی ردیف بوده است. کما اینکه موسیقیِ عزاداری که کمابیش منطبق بر موسیقی ردیف بوده است، این روزها صورت پاپ پیدا کرده و بسیار سخیف ارائه می‌شود. به این دلیل اتفاقی که در سوگ آزادگی افتاد، اتفاق مثبتی در جهت پیوند دوباره موسیقی ایرانی و تعزیه است که به ماهیت و جایگاهِ هر دو، کمک شایانی خواهد کرد.


وی در پایان گفت: از منظر تحلیل موسیقایی، خوانندگان و مجریان سوگ آزادی در بالاترین شرایط فنی و حرفه‌ایِ موسیقی قرار دارند. هنرمندی مانند محسن هاشمی در نقش حر، هر شب آتش بازی به راه می‌اندازند؛ یعنی از کوک دقیق، تحریرهای عالی، جمله‌بندی‌های بدیع و محکم و مدگردی‌های جذاب که حقیقتا این سطح از توانمندی در خواندن را من و دوستان نوازنده که عموما خود از مدرسین و نوازندگانِ باسابقه موسیقی هستند کمتر دیده‌ایم. فردین خلعتبری هم بر اساس همین اشعار و مضامین و آوازها آثاری را نگاشتند که این موضوع، چنان که گفتم در پیوندِ دوباره موسیقی و تعزیه اثر گذار است.

فردین خلعتبری آهنگساز، بهنام ابوالقاسم رهبر ارکستر، عباس صالحی مشاور موسیقی و نوازنده نی، پویا سرایی نوازنده سنتور، پاشا هنجنی نوازنده نی، بابک باربد نوازنده عود، تقی نیک اخلاق، جلال پورسعید نوازنده تار، نیما گلی پور، شاهین ضفایی نوازنده تار، بهزاد رواقی نوازنده تار، پرویز گلی پور، علی رحیی نوازنده تمبک، فرشاد رستمی نوازنده کمانچه آلتو، مجید یگانه راد نوازنده سازهای کوبه‌ای، مسلم علیپور نوازنده کمانچه، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، ایمان موسی‌زاده نوازنده نی گروه موسیقی و علاالدین قاسمی شبیه امام حسین(ع)، حسن نرگسخانی شبیه حضرت عباس/ حر، سید محسن هاشمی شبیه حضرت حر و حضرت عباس، حمزه کاظمی شبیه خطیب و ساربان، محمدباغانی شبیه قاصد، حسین ملاحسینی شبیه ابن زیاد، سید کاظم جده خواه شبیه اب سعد، مجتبی حسن بیگی شبیه شمر گروه شبیه خوانی پروژه نمایشی – موسیقایی «سوگ آزادگی» را تشکیل می‌دهند.

این پروژه به میزبانی منطقه گردشگری – فرهنگی عباس آباد هر شب در بوستان آب و آتش تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 4742627

mehrnews.com/news/4742627




:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: